Hareketlilik: Sürüş için kendi kendine kontrol – WELT

Bad Chatty

New member
AAraba kullanmak birçok insan için A noktasından B noktasına gitmekten çok daha fazlası anlamına gelir. Komşu kasabadaki sevgili arkadaşınızı bir kahve içmek için kendiliğinden ziyaret etme, ayak işlerini ve doktor randevularını yardım almadan yapma özgürlüğüdür. Kısacası: bağımsızlık – özellikle örneğin taşrada yaşadıkları için otobüse veya trene binmekten kaçınmakta zorlananlar için.

Pek çok insanın, araba kullanma döneminin sona erebileceği fikrini kabul etmekte zorlanmasına şaşmamak gerek. Yaşlandıkça araba kullanmanın daha da kötüleştiğini hissetseniz bile. Dekra'da trafik psikoloğu olan Thomas Wagner, ehliyetin ve özellikle de ona veda etme düşüncesinin pek çok duyguyla dolu olduğunu biliyor.

Şunu gösteren çalışmalara aşinadır: “Ehliyet kaybının neden olduğu stres, yakın bir akrabanın veya iş kaybının neden olduğu strese benzer.” Sağlık durumunun daha da kötüleşmesi olağandışı bir durum değildir. depresyon belirtileri gelişebilir.


ayrıca oku







Elbette çeşitli nedenlerden dolayı yaşlı insanlar yollarda başlı başına bir risk teşkil etmiyor. Thomas Wagner, “Yaşlı sürücülerin risk alma istekliliği genç sürücülere göre çok daha düşük” diyor. Uyuşturucu ve alkollü araç kullanmanın da onlar için sorun oluşturma olasılığı daha azdır.


ayrıca oku








Ve: Theresa Bödefeld, “Yaşlı insanlar yıllar içinde pek çok sürüş deneyimi kazandı” diyor. Essen Üniversite Hastanesi Adli Tıp Enstitüsü'nde eczacı olarak aynı zamanda yaşlılıkta araba kullanma konusuyla da ilgileniyor. Direksiyon başında geçirilen uzun saatler, zayıf yönleri kısmen telafi edebilir.

Birçok yaşlı insan, sürüş güvenlikleri bozulduğunda da yaratıcı çözümler buluyor. Thomas Wagner, “Örneğin, yolcu koltuğundaki kadının temelde başka bir göz veya başka bir kulak olduğunu sıklıkla duyuyoruz” diyor. Ayrıca şunu gözlemliyor: Birçok yaşlı insan kendilerine iyi bakma konusunda endişe duyuyor. “Bu aynı zamanda direksiyon başında da olumlu bir kaynak.”

Sürüş güvenliği neden genellikle yaşla birlikte azalır?


Theresa Bödefeld, “Yaşla birlikte hastalıklar nedeniyle kısıtlamalara sahip kişilerin sayısı artıyor ve bu da onların direksiyon başındaki güvenliğini etkiliyor” diyor. Burada bir örnek: demans.

Normal yaşlanma süreçleri de sürüşü etkileyebilir. “Sinir hücresi popülasyonumuz yaşla birlikte bozuluyor. Bilgi artık eskisi kadar hızlı iletilmiyor” diyor trafik psikoloğu Wagner. Sonuç olarak, karayolu trafiğine verilen tepkiler de daha uzun sürüyor; frenleme, kavrama, yönlendirme. Wagner'e göre bu azalma 70 yaşından itibaren başlıyor. Trafik psikoloğu, “75 yaşından itibaren kendi kendine meydana gelen kazaların oranının önemli ölçüde arttığını gördük” diyor.

Yaşlılıkta araç kullanmanın büyük bir sorunu: ilaçlar ve bunların olası yan etkileri. “Karaciğer ve böbrekler yaşlandıkça daha da kötüleşiyor. Bu, ilaçların daha zayıf parçalandığı veya metabolize edildiği anlamına gelir.

Bödefeld, “Bu nedenle gençlerde görülmeyen yan etkiler olabilir” diyor. Ayrıca yaşlı insanların günde beş, hatta on farklı ilaç alması da alışılmadık bir durum değil. Etkileşim riski vardır.

Hangi ilaçlar sürüş güvenliğini etkileyebilir?


Eczacı Bödefeld'e göre şu anda Almanya'da 100.000 civarında ilaç ruhsatlı. Bunların yaklaşık yüzde 20'si sürüş güvenliğini olumsuz etkileyebilir.

Bunlar kan basıncını kontrol altına alması gereken aktif maddelerdir. “Kan basıncını amaçlanandan daha fazla düşürebilirler. Bu, baş dönmesine ve tepki verme yeteneğinde değişikliklere yol açabilir” diye açıklıyor Bödefeld.

Şaşırtıcı olmayan bir şey var: Benzodiazepinler gibi sakinleştirici ve uyku getirici etkiye sahip aktif maddeler bile araba kullanmaya pek iyi karışmıyor. Bu aynı zamanda güçlü ağrı kesiciler yani opioidler için de geçerlidir.


ayrıca oku


Uzun saçları yüzüne savrulan kıdemli kadın, portre, yakın çekim






Theresa Bödefeld, “Bu arada, reçetesiz satılan ilaçlar da araba kullanma yeteneğinizi olumsuz etkileyebilir” diyor. Örneğin aynı anda birden fazla rahatsızlığa karşı etkili olması gereken grip ilaçları. Bu tür preparatlarda aktif madde difenhidramin kullanılabilir. Öksürük baskılayıcılar aynı zamanda dekstrometorfan da içerebilir; bunların her ikisi de tepki verme yeteneğini azaltan ve yorgunluğa, baş dönmesine, uyuşukluğa ve konsantrasyon güçlüğüne neden olabilen aktif bileşenlerdir.

Göz merhemleri aynı zamanda direksiyon başındayken kendinize olan güveninizi de azaltabilir. Bödefeld, “Bunun nedeni, böyle bir merhemin kıvamından kaynaklanmaktadır; ilk önce göze yerleşir ve daha sonra, aktif madde ne olursa olsun görüşünüz bulanıklaşabilir” diyor.

Direksiyon başında ne kadar güvende olduğumu nasıl belirleyebilirim?


Theresa Bödefeld, kendi sürüş davranışınız üzerinde düzenli olarak düşünmenizi tavsiye ediyor. Belki biraz sersemlemiş hissettiğiniz ve bu nedenle gecikerek tepki verdiğiniz için neredeyse çarpışmanın yaşandığı durumlar olmuştur? “Düzenli olarak kullandığınız rotalar var ve kendinize şu soruyu sorabilirsiniz: Bu rotaları hâlâ eskisi kadar güvenli bir şekilde sürüyor muyum? Yoksa bunlar benim için giderek daha zor ve yorucu hale mi geliyor?”

İşitme veya görme kötüleşirse, etkilenenler genellikle bunu hemen fark eder. Thomas Wagner, “Tabelayı iyi görüp görmediğimi ya da gözlerimi kısmam gerekip gerekmediğini fark ediyorum” diyor.

Beynin bilgiyi daha yavaş işlediğini de fark etmeniz oldukça olası: Wagner, tipik durumları anlatırken “Kavşaklara daha yavaş yaklaşabilirsiniz, hatta belki birisi arkadan korna bile çalabilir” diyor.

Bunun gibi gözlemlerden sonuçlar çıkarmak için kendi yeteneklerinizi ve onların düşüşlerini dürüst ve gerçekçi bir şekilde incelemeniz gerekir. Ve Thomas Wagner'in bildirdiğine göre bu birçok insan için zor; çünkü bağımsızlığın büyük bir kısmı sürücü ehliyetine bağlı.


Burada üçüncü taraflardan içerik bulacaksınız

Gömülü içeriğin görüntülenmesi için, kişisel verilerin iletilmesine ve işlenmesine ilişkin geri alınabilir onayınız gereklidir; çünkü gömülü içeriğin sağlayıcıları, üçüncü taraf sağlayıcılar olarak bu izni gerektirir. [In diesem Zusammenhang können auch Nutzungsprofile (u.a. auf Basis von Cookie-IDs) gebildet und angereichert werden, auch außerhalb des EWR]. Anahtarı “açık” konuma getirerek bunu kabul etmiş olursunuz (herhangi bir zamanda iptal edilebilir). Bu aynı zamanda GDPR Madde 49 (1) (a) uyarınca belirli kişisel verilerin ABD dahil üçüncü ülkelere aktarılmasına ilişkin onayınızı da içerir. Bu konuda daha fazla bilgi bulabilirsiniz. Sayfanın altındaki anahtarı ve gizliliği kullanarak onayınızı istediğiniz zaman iptal edebilirsiniz.



Bu, araç kullanmaktan ve ehliyetinizden tamamen vazgeçmeniz gerektiği anlamına gelmez. Dışarıdan bir bakış bundan sonra ne olabilir sorusuna cevap vermede yardımcı olur. ADAC, teknik denetim dernekleri (Tüv) ve Dekra, direksiyon başındaki yaşlı insanlar için kondisyon veya hareketlilik kontrolleri sunmaktadır.

Sağlayıcılar, bu kontrollerin önerilerinin ve sonuçlarının zorunlu olmadığını, kesinlikle gizli kalacağını ve yetkililere veya başka kişilere bildirilmeyeceğine dikkat çekiyor.

Theresa Bödefeld'e göre, belirsizliğin nedeni olabilecek bir ilaçtan şüphelenen hiç kimse, dozu azaltmamalı, hatta kendi başına almayı bırakmamalı. En iyi yol doktor veya eczacınızla konuşmaktır. Belki alternatif bir aktif madde vardır, belki dozu ayarlanabilir ve böylece direksiyon başında biraz daha fazla güvenlik sağlanabilir.